Symboliska platser i kunskapssamhället : Internet, högre lärosäten och den gynnande geografin; Patrik Åker; 2008
endast ny

Symboliska platser i kunskapssamhället : Internet, högre lärosäten och den gynnande geografin

av Patrik Åker
Universitet och högskolor ses som viktiga symboler, »motorer« och »kärnverksamheter« i dagens medialiserade kunskapssamhällen. Högre lärosäten beskrivs ofta, precis som medier, som länkar mellan det lokala, nationella och det internationella. Den här studien tar avstamp i tre lärosätens engelska webbplatser för att studera hur de profileras och länkas till andra sammanhang. De tre lärosätena representerar platser inbegripna i dynamiska förändringsprocesser: Södertörns högskola utanför Stockholm, universitetet i Tammerfors i Finland och Tartu universitet i Estland. Vilka geografier öppnar sig utifrån lärosätenas webbplatser? Skapar den gynnade geografin specifika förståelser av de olika platserna? Kan framställningen av platserna kopplas till vissa rumsliga aktiviteter somderlättas genom kommunikationsteknologin Internet? Och vidare, kan detta i så fall kasta ljus över de traditionella mediernas betydelse som samhällsinstitution? Patrik Åker är lektor i medie- och kommunikationsvetenskap vid Institutionen för kultur och kommunikation på Södertörns högskola.
Universitet och högskolor ses som viktiga symboler, »motorer« och »kärnverksamheter« i dagens medialiserade kunskapssamhällen. Högre lärosäten beskrivs ofta, precis som medier, som länkar mellan det lokala, nationella och det internationella. Den här studien tar avstamp i tre lärosätens engelska webbplatser för att studera hur de profileras och länkas till andra sammanhang. De tre lärosätena representerar platser inbegripna i dynamiska förändringsprocesser: Södertörns högskola utanför Stockholm, universitetet i Tammerfors i Finland och Tartu universitet i Estland. Vilka geografier öppnar sig utifrån lärosätenas webbplatser? Skapar den gynnade geografin specifika förståelser av de olika platserna? Kan framställningen av platserna kopplas till vissa rumsliga aktiviteter somderlättas genom kommunikationsteknologin Internet? Och vidare, kan detta i så fall kasta ljus över de traditionella mediernas betydelse som samhällsinstitution? Patrik Åker är lektor i medie- och kommunikationsvetenskap vid Institutionen för kultur och kommunikation på Södertörns högskola.
Utgiven: 2008
ISBN: 9789189315839
Förlag: Södertörns högskola
Format: Häftad
Språk: Svenska
Sidor: 112 st
Universitet och högskolor ses som viktiga symboler, »motorer« och »kärnverksamheter« i dagens medialiserade kunskapssamhällen. Högre lärosäten beskrivs ofta, precis som medier, som länkar mellan det lokala, nationella och det internationella. Den här studien tar avstamp i tre lärosätens engelska webbplatser för att studera hur de profileras och länkas till andra sammanhang. De tre lärosätena representerar platser inbegripna i dynamiska förändringsprocesser: Södertörns högskola utanför Stockholm, universitetet i Tammerfors i Finland och Tartu universitet i Estland. Vilka geografier öppnar sig utifrån lärosätenas webbplatser? Skapar den gynnade geografin specifika förståelser av de olika platserna? Kan framställningen av platserna kopplas till vissa rumsliga aktiviteter somderlättas genom kommunikationsteknologin Internet? Och vidare, kan detta i så fall kasta ljus över de traditionella mediernas betydelse som samhällsinstitution? Patrik Åker är lektor i medie- och kommunikationsvetenskap vid Institutionen för kultur och kommunikation på Södertörns högskola.
Universitet och högskolor ses som viktiga symboler, »motorer« och »kärnverksamheter« i dagens medialiserade kunskapssamhällen. Högre lärosäten beskrivs ofta, precis som medier, som länkar mellan det lokala, nationella och det internationella. Den här studien tar avstamp i tre lärosätens engelska webbplatser för att studera hur de profileras och länkas till andra sammanhang. De tre lärosätena representerar platser inbegripna i dynamiska förändringsprocesser: Södertörns högskola utanför Stockholm, universitetet i Tammerfors i Finland och Tartu universitet i Estland. Vilka geografier öppnar sig utifrån lärosätenas webbplatser? Skapar den gynnade geografin specifika förståelser av de olika platserna? Kan framställningen av platserna kopplas till vissa rumsliga aktiviteter somderlättas genom kommunikationsteknologin Internet? Och vidare, kan detta i så fall kasta ljus över de traditionella mediernas betydelse som samhällsinstitution? Patrik Åker är lektor i medie- och kommunikationsvetenskap vid Institutionen för kultur och kommunikation på Södertörns högskola.
Ny bok
148 kr155 kr
5% studentrabatt med Studentapan
Begagnad bok (0 st)
Ny bok
148 kr155 kr
5% studentrabatt med Studentapan
Begagnad bok (0 st)