Utgiven:
2013-03-12
ISBN-13:
9789144091037
ISBN-10:
9144091036
Förlag:
Studentlitteratur AB
Språk:
Svenska
Sidor:
228 st
Barndom, lärande och ämnesdidaktik
Bokens kapitel handlar om hur barn lär sig språk och kommunikation, naturvetenskap och teknik, samt estetik i förskolan. Alla kapitel är baserade på olika empiriska och praktiknära studier från förskolans värld.
Bokens i...
Läs mer
Bokens kapitel handlar om hur barn lär sig språk och kommunikation, naturvetenskap och teknik, samt estetik i förskolan. Alla kapitel är baserade på olika empiriska och praktiknära studier från förskolans värld.
Bokens inledande kapitel problematiserar barndom, lärande och ämnesdidaktik i dagens Sverige och belyser frågor kring barndom och förskola i förändring och förskolan som utvecklings- och läromiljö. I bokens avslutande och sammanfattande kapitel diskuterar bokens redaktörer det som undersökts i de olika studierna i relation till dagens krav på en mer kunskapsorienterad förskola. Exempel bland bokens 13 kapitel är:
-
Att göra bruk av barns perspektiv
-
Språkutveckling genom dialogsamspel
-
Visuell kultur – barns kreativa och lärande öga
-
Friktion som fysikaliskt fenomen
-
Att berika barns musikaliska lyssnande
Boken vänder sig till blivande och verksamma lärare i förskolan och för personer som vill fördjupa sig i frågor om förskolebarns lärande.