Forskning av och för lärare : 14 ämnesdidaktiska studier i historia och samhällskunskap; Mikael Berg, Åsa Forsberg, Agneta Grönlund, Tobias Jansson, Jessica Jarhall, Maria Johansson, Anna Karlefjärd, Annika Karlsson, kristoffer larsson, christina odenstad, Hans Olofsson, Johan Sandahl, Katarina Schiöler, Peter Wall; 2012
endast ny

Forskning av och för lärare : 14 ämnesdidaktiska studier i historia och samhällskunskap Upplaga 1

av Mikael Berg, Åsa Forsberg, Agneta Grönlund, Tobias Jansson, Jessica Jarhall
m.fl.
I denna bok berättar fjorton forskande lärare om sina forskningsresultat. Resultaten handlar om bland annat betyg och bedömning, om prov och deras betydelse, om interkulturell undervisning och hur man kan intressera pojkar på yrkesprogram för politik samt om lärarens position mitt emellan styrdokument och klassrumsverklighet. Lärarna är alla f d studenter från Forskarskolan i historia och samhällskunskap (FLHS) inom Lärarlyftets första omgång 2008-2010. Genomgående för de fjorton bidragen är att de tar utgångspunkt i lärarens vardag och verklighet. Forskarutbildade lärare är därmed en viktig faktor för att knyta samman skola och forskning. Knytningen mellan skola och akademi är nödvändig om skollagens skrivning att utbildningen i den svenska skolan ska vila på både vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet ska bli verklighet. I boken argumenteras också för att forskarskolor för yrkesverksamma lärare, som fortsätter sin lärargärning efter avslutad forskarutbildning, är ett viktigt medel för att knyta skola och akademi närmare varandra
I denna bok berättar fjorton forskande lärare om sina forskningsresultat. Resultaten handlar om bland annat betyg och bedömning, om prov och deras betydelse, om interkulturell undervisning och hur man kan intressera pojkar på yrkesprogram för politik samt om lärarens position mitt emellan styrdokument och klassrumsverklighet. Lärarna är alla f d studenter från Forskarskolan i historia och samhällskunskap (FLHS) inom Lärarlyftets första omgång 2008-2010. Genomgående för de fjorton bidragen är att de tar utgångspunkt i lärarens vardag och verklighet. Forskarutbildade lärare är därmed en viktig faktor för att knyta samman skola och forskning. Knytningen mellan skola och akademi är nödvändig om skollagens skrivning att utbildningen i den svenska skolan ska vila på både vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet ska bli verklighet. I boken argumenteras också för att forskarskolor för yrkesverksamma lärare, som fortsätter sin lärargärning efter avslutad forskarutbildning, är ett viktigt medel för att knyta skola och akademi närmare varandra
Upplaga: 1a upplagan
Utgiven: 2012
ISBN: 9789170634567
Förlag: Karlstad University Press
Format: Häftad
Språk: Svenska
Sidor: 263 st
I denna bok berättar fjorton forskande lärare om sina forskningsresultat. Resultaten handlar om bland annat betyg och bedömning, om prov och deras betydelse, om interkulturell undervisning och hur man kan intressera pojkar på yrkesprogram för politik samt om lärarens position mitt emellan styrdokument och klassrumsverklighet. Lärarna är alla f d studenter från Forskarskolan i historia och samhällskunskap (FLHS) inom Lärarlyftets första omgång 2008-2010. Genomgående för de fjorton bidragen är att de tar utgångspunkt i lärarens vardag och verklighet. Forskarutbildade lärare är därmed en viktig faktor för att knyta samman skola och forskning. Knytningen mellan skola och akademi är nödvändig om skollagens skrivning att utbildningen i den svenska skolan ska vila på både vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet ska bli verklighet. I boken argumenteras också för att forskarskolor för yrkesverksamma lärare, som fortsätter sin lärargärning efter avslutad forskarutbildning, är ett viktigt medel för att knyta skola och akademi närmare varandra
I denna bok berättar fjorton forskande lärare om sina forskningsresultat. Resultaten handlar om bland annat betyg och bedömning, om prov och deras betydelse, om interkulturell undervisning och hur man kan intressera pojkar på yrkesprogram för politik samt om lärarens position mitt emellan styrdokument och klassrumsverklighet. Lärarna är alla f d studenter från Forskarskolan i historia och samhällskunskap (FLHS) inom Lärarlyftets första omgång 2008-2010. Genomgående för de fjorton bidragen är att de tar utgångspunkt i lärarens vardag och verklighet. Forskarutbildade lärare är därmed en viktig faktor för att knyta samman skola och forskning. Knytningen mellan skola och akademi är nödvändig om skollagens skrivning att utbildningen i den svenska skolan ska vila på både vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet ska bli verklighet. I boken argumenteras också för att forskarskolor för yrkesverksamma lärare, som fortsätter sin lärargärning efter avslutad forskarutbildning, är ett viktigt medel för att knyta skola och akademi närmare varandra
Ny bok
162 kr170 kr
5% studentrabatt med Studentapan
Begagnad bok (0 st)
Ny bok
162 kr170 kr
5% studentrabatt med Studentapan
Begagnad bok (0 st)