Skolans språk och barnets - – att undervisa barn från språkliga minoriteter; Gunilla Ladberg; 2000
5+ säljare

Skolans språk och barnets - – att undervisa barn från språkliga minoriteter Upplaga 1

av Gunilla Ladberg
Många barn kommer till skolan med andra modersmål än svenska och med varierande kunskaper i det svenska språket. Vilka svårigheter möter dessa barn – och deras lärare? Det är inte alltid självklart vad barnen saknar, språkligt eller kulturellt. De kan behöva hjälp med helt andra saker än läraren tror.

Men lika viktigt som vad barnen saknar är vad de har. Dessa barn äger andra språkliga och kulturella kunskaper. En effektiv undervisning bygger vidare på de kunskaper som barnet redan besitter.

Boken tar bl.a. upp hjärnan och lärandet, språkinlärningens villkor, modersmålets betydelse och vad som kännetecknar en språkutvecklande undervisning.

För att ge barnen en bra skolsituation behöver alla vuxna i skolan samarbeta utifrån en gemensam kunskapsgrund. Boken vänder sig därför till såväl klass- och ämneslärare som till modersmålslärare och skolledare.
Många barn kommer till skolan med andra modersmål än svenska och med varierande kunskaper i det svenska språket. Vilka svårigheter möter dessa barn – och deras lärare? Det är inte alltid självklart vad barnen saknar, språkligt eller kulturellt. De kan behöva hjälp med helt andra saker än läraren tror.

Men lika viktigt som vad barnen saknar är vad de har. Dessa barn äger andra språkliga och kulturella kunskaper. En effektiv undervisning bygger vidare på de kunskaper som barnet redan besitter.

Boken tar bl.a. upp hjärnan och lärandet, språkinlärningens villkor, modersmålets betydelse och vad som kännetecknar en språkutvecklande undervisning.

För att ge barnen en bra skolsituation behöver alla vuxna i skolan samarbeta utifrån en gemensam kunskapsgrund. Boken vänder sig därför till såväl klass- och ämneslärare som till modersmålslärare och skolledare.
Upplaga: 1a upplagan
Utgiven: 2000
ISBN: 9789144012964
Förlag: Studentlitteratur AB
Format: Häftad
Språk: Svenska
Sidor: 230 st
Många barn kommer till skolan med andra modersmål än svenska och med varierande kunskaper i det svenska språket. Vilka svårigheter möter dessa barn – och deras lärare? Det är inte alltid självklart vad barnen saknar, språkligt eller kulturellt. De kan behöva hjälp med helt andra saker än läraren tror.

Men lika viktigt som vad barnen saknar är vad de har. Dessa barn äger andra språkliga och kulturella kunskaper. En effektiv undervisning bygger vidare på de kunskaper som barnet redan besitter.

Boken tar bl.a. upp hjärnan och lärandet, språkinlärningens villkor, modersmålets betydelse och vad som kännetecknar en språkutvecklande undervisning.

För att ge barnen en bra skolsituation behöver alla vuxna i skolan samarbeta utifrån en gemensam kunskapsgrund. Boken vänder sig därför till såväl klass- och ämneslärare som till modersmålslärare och skolledare.
Många barn kommer till skolan med andra modersmål än svenska och med varierande kunskaper i det svenska språket. Vilka svårigheter möter dessa barn – och deras lärare? Det är inte alltid självklart vad barnen saknar, språkligt eller kulturellt. De kan behöva hjälp med helt andra saker än läraren tror.

Men lika viktigt som vad barnen saknar är vad de har. Dessa barn äger andra språkliga och kulturella kunskaper. En effektiv undervisning bygger vidare på de kunskaper som barnet redan besitter.

Boken tar bl.a. upp hjärnan och lärandet, språkinlärningens villkor, modersmålets betydelse och vad som kännetecknar en språkutvecklande undervisning.

För att ge barnen en bra skolsituation behöver alla vuxna i skolan samarbeta utifrån en gemensam kunskapsgrund. Boken vänder sig därför till såväl klass- och ämneslärare som till modersmålslärare och skolledare.
Begagnad bok
85 kr
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar
Köpskydd med Studentapan
Varje köp täcks av Studentapans köpskydd som säkerställer att boken kommer fram, att du får rätt bok och att skicket stämmer överens med beskrivning.
85 kr
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar