Utbildning, arbete, medborgarskap : strategier för social inkludering i den mångetniska staden; Aleksandra Ålund, Magnus Dahlstedt, Fredrik Hertzberg, Susanne Urban; 2007
5+ säljare

Utbildning, arbete, medborgarskap : strategier för social inkludering i den mångetniska staden Upplaga 1

av Aleksandra Ålund, Magnus Dahlstedt, Fredrik Hertzberg, Susanne Urban
Tillgång till utbildning är en förutsättning för jämlika levnadsvillkor och ett fullvärdigt medborgarskap. Men med en allt mer polari­serad och etniskt skiktad arbetsmarknad är utbildning inte längre en tillräcklig förutsättning för social mobilitet, trots att samhället är mer beroende av kunskap och utbildning än någonsin.

I denna bok beskrivs relationen mellan utbildning och möjligheten att uppnå de levnadsvillkor som det sociala medborgarskapet föreskriver. Vilka strategier utvecklar barn till invandrare för att övervinna hinder i samhället och erfarenheter av exkludering och stigmatisering? Framför allt fokuseras övergången mellan skola och arbete:

Hur präglas utbildningsval och syn på arbete och karriär av sociala bakgrundsfaktorer som klass, kön och etnisk tillhörighet?

Vilken betydelse har boendemiljön och den lokala skolan för valet av skola?

Hur inverkar föräldragrupper, föreningar och andra sociala rörelser på övergången mellan skola och arbetsmarknad?

Författare: Aleksandra Ålund, Alireza Bethoui, Magnus Dahlstedt, Fredrik Hertzberg, Jenny Kallstenius, Catharina Lundqvist, Bolette Moldenhawer, Diana Mulinari, Ali Osman, Isak Reichel, Carl Ulrik Schierup, Caroline Tovatt, Mats Trondman.

2 uppl.
Tillgång till utbildning är en förutsättning för jämlika levnadsvillkor och ett fullvärdigt medborgarskap. Men med en allt mer polari­serad och etniskt skiktad arbetsmarknad är utbildning inte längre en tillräcklig förutsättning för social mobilitet, trots att samhället är mer beroende av kunskap och utbildning än någonsin.

I denna bok beskrivs relationen mellan utbildning och möjligheten att uppnå de levnadsvillkor som det sociala medborgarskapet föreskriver. Vilka strategier utvecklar barn till invandrare för att övervinna hinder i samhället och erfarenheter av exkludering och stigmatisering? Framför allt fokuseras övergången mellan skola och arbete:

Hur präglas utbildningsval och syn på arbete och karriär av sociala bakgrundsfaktorer som klass, kön och etnisk tillhörighet?

Vilken betydelse har boendemiljön och den lokala skolan för valet av skola?

Hur inverkar föräldragrupper, föreningar och andra sociala rörelser på övergången mellan skola och arbetsmarknad?

Författare: Aleksandra Ålund, Alireza Bethoui, Magnus Dahlstedt, Fredrik Hertzberg, Jenny Kallstenius, Catharina Lundqvist, Bolette Moldenhawer, Diana Mulinari, Ali Osman, Isak Reichel, Carl Ulrik Schierup, Caroline Tovatt, Mats Trondman.

2 uppl.
Upplaga: 1a upplagan
Utgiven: 2007
ISBN: 9789189140516
Förlag: Borea Bokförlag
Format: Häftad
Språk: Svenska
Sidor: 397 st
2 upplagor
Upplaga 3 (2016)
från 129 kr
Upplaga 1 (2007)
från 89 kr
Tillgång till utbildning är en förutsättning för jämlika levnadsvillkor och ett fullvärdigt medborgarskap. Men med en allt mer polari­serad och etniskt skiktad arbetsmarknad är utbildning inte längre en tillräcklig förutsättning för social mobilitet, trots att samhället är mer beroende av kunskap och utbildning än någonsin.

I denna bok beskrivs relationen mellan utbildning och möjligheten att uppnå de levnadsvillkor som det sociala medborgarskapet föreskriver. Vilka strategier utvecklar barn till invandrare för att övervinna hinder i samhället och erfarenheter av exkludering och stigmatisering? Framför allt fokuseras övergången mellan skola och arbete:

Hur präglas utbildningsval och syn på arbete och karriär av sociala bakgrundsfaktorer som klass, kön och etnisk tillhörighet?

Vilken betydelse har boendemiljön och den lokala skolan för valet av skola?

Hur inverkar föräldragrupper, föreningar och andra sociala rörelser på övergången mellan skola och arbetsmarknad?

Författare: Aleksandra Ålund, Alireza Bethoui, Magnus Dahlstedt, Fredrik Hertzberg, Jenny Kallstenius, Catharina Lundqvist, Bolette Moldenhawer, Diana Mulinari, Ali Osman, Isak Reichel, Carl Ulrik Schierup, Caroline Tovatt, Mats Trondman.

2 uppl.
Tillgång till utbildning är en förutsättning för jämlika levnadsvillkor och ett fullvärdigt medborgarskap. Men med en allt mer polari­serad och etniskt skiktad arbetsmarknad är utbildning inte längre en tillräcklig förutsättning för social mobilitet, trots att samhället är mer beroende av kunskap och utbildning än någonsin.

I denna bok beskrivs relationen mellan utbildning och möjligheten att uppnå de levnadsvillkor som det sociala medborgarskapet föreskriver. Vilka strategier utvecklar barn till invandrare för att övervinna hinder i samhället och erfarenheter av exkludering och stigmatisering? Framför allt fokuseras övergången mellan skola och arbete:

Hur präglas utbildningsval och syn på arbete och karriär av sociala bakgrundsfaktorer som klass, kön och etnisk tillhörighet?

Vilken betydelse har boendemiljön och den lokala skolan för valet av skola?

Hur inverkar föräldragrupper, föreningar och andra sociala rörelser på övergången mellan skola och arbetsmarknad?

Författare: Aleksandra Ålund, Alireza Bethoui, Magnus Dahlstedt, Fredrik Hertzberg, Jenny Kallstenius, Catharina Lundqvist, Bolette Moldenhawer, Diana Mulinari, Ali Osman, Isak Reichel, Carl Ulrik Schierup, Caroline Tovatt, Mats Trondman.

2 uppl.
Begagnad bok
89 kr
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar
Köpskydd med Studentapan
Varje köp täcks av Studentapans köpskydd som säkerställer att boken kommer fram, att du får rätt bok och att skicket stämmer överens med beskrivning.
89 kr
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar